Propagandapiirrettyjen maraton jatkuu. Kuten jo mainitsin viimeisimmässä tekstissäni, Amerikan johtavien animaatiostudioiden, kuten Disneyn, Warner Brosin, MGM:än ja Fleischer Studio/Famous Studiosin, tähtipiirroshahmot pääsivät moneen otteeseen taistelemaan Amerikan suurimpia vastustajamaita vastaan.
Vaikka Saksa, saksalaiset ja sitä hallinnoinut Hitler joutuivat eniten piirrospätkien narreiksi sota-aikana jenkeissä, Japanin hyökkäykset olivat tuohon aikaan myös kovasti tapetilla. Eritoten Pearl Harborin pommitukset vuonna 1941 laukaisivat Pohjois-Amerikassa suuren japanilaisvihan, joka heijastui vuosina 1941-1945 tehdyissä piirrospätkissä. Amerikkalaiset kuvasivat piirretyissä stereotyyppisen japanilaisen useasti silmälasipäiseksi, hörökorvaiseksi, tihrusilmäiseksi, lyhyeksi ja isohampaiseksi pölkkypääksi.
Yksi näistä japanilaisvastaisista piirretyistä on The Famous Studiosin (The Fleischer Studiosin seuraajan) tekemä Teräsmies-piirretty nimeltä Japoteurs (1942). Piirretyn ohjasi Seymour Kneitel. Tässä piirretyssä Teräsmies on japanilaisen vakoojan kannoilla.
Teräsmies ja Lois Lane joutuvat vangeiksi sodanaikaiseen Japaniin piirrosjaksossa nimeltä Eleventh Hour (1942). Tarinan ohjasi Dan Gordon.
Toinen japanilaisvastainen piirretty on Warner Bros. / Leon Schlesingerin tuottama Väiski Vemmelsäären tähdittämä piirretty nimeltä Bugs Bunny Nips the nips (1944). Piirretyn ohjasi Friz Freleng. Tässä pätkässä tuntemattomalle saarelle joutuva Väiski joutuu japanilaisten sotilaiden kynsiin.
Kolmas tätä samaa tyylilajia edustava piirretty on Walt Disney Studiosin Aku Ankka-piirretty nimeltä Commando duck (1944). Piirretyn on ohjannut Jack King. Aku joutuu piirretyssä laskeutumaan laskuvarjolla vihollisen (japanilaisten) alueelle tiedusteluhommiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti