Kukapa tämän aikakauden nuori ei olisi koskaan katsonut YouTube-käyttäjien lataamia animesarjoja tai elokuvia laittomasti netistä. Koska kopiosuojattujen tuotteiden levittäminen ilman tekijänoikeuksien haltioiden lupaa on kyseenalaistettua puuhaa, tavan netin käyttäjä voisi luulla, etteivät elokuvien ja sarjojen tuotantoyhtiöt hyödy rahallisesti laittomasti netissä levitetyistä videoista mitenkään. Tuore tutkimus kuitenkin osoittaa nämä luulot päinvastaisiksi.
Japanilaisen talousprofessorin Tatsuo Tanakan tekemän nettitutkimuksen nimeltä ”Do Illegal Copies of Movies Reduce the Revenue of Legal Products? The case of TV animation in Japan”mukaan animen YouTube-katselu lisää japanilaisten animesarjojen ja -elokuvien DVD-myyntiä mutta vastaavasti vähentää ihmisten DVD-elokuvien vuokraamista.
Tanakan Japanin hallituksen talous-, kauppa- ja teollisuustutkimusistituutille tekemässä tutkimuksessa kävi ilmi myös se, että netti tukee erityisesti vanhempien TV-sarjojen menekkiä. TV-anime tutkimukseen Tanaka valitsi 111 animesarjaa, joista 105 levitettiin Winny- tiedostonjakosovelluksen avulla ja 58 sarjaa YouTube-sivuston avulla. Tästä menettelystä selvisi, että YouTuben kautta levitetyissä sarjoissa 1% kasvu YouTube videon katselukerroissa näkyi 0.25% kasvuna DVD-markkinoilla. DVD-vuokraaminen nousi vain vaivaiset 0.08% samassa tutkimuksessa.
Monet animesarjojen suurimmat tuotantoyhtiöt ovat perustaneet oman YouTube-kanavan, jossa he levittävät mainosmateriaaleja ja lyhyitä klippejä tuottamistaan piirrossarjoista lisätäkseen sarjojensa DVD -ja Blu-Ray -markkinoitaan. Ei voi koskaan tietää, vaikka joku löytäisi esittelyvideoiden avulla uuden suosikkisarjansa.
Japanilaisen talousprofessorin Tatsuo Tanakan tekemän nettitutkimuksen nimeltä ”Do Illegal Copies of Movies Reduce the Revenue of Legal Products? The case of TV animation in Japan”mukaan animen YouTube-katselu lisää japanilaisten animesarjojen ja -elokuvien DVD-myyntiä mutta vastaavasti vähentää ihmisten DVD-elokuvien vuokraamista.
Tanakan Japanin hallituksen talous-, kauppa- ja teollisuustutkimusistituutille tekemässä tutkimuksessa kävi ilmi myös se, että netti tukee erityisesti vanhempien TV-sarjojen menekkiä. TV-anime tutkimukseen Tanaka valitsi 111 animesarjaa, joista 105 levitettiin Winny- tiedostonjakosovelluksen avulla ja 58 sarjaa YouTube-sivuston avulla. Tästä menettelystä selvisi, että YouTuben kautta levitetyissä sarjoissa 1% kasvu YouTube videon katselukerroissa näkyi 0.25% kasvuna DVD-markkinoilla. DVD-vuokraaminen nousi vain vaivaiset 0.08% samassa tutkimuksessa.
Monet animesarjojen suurimmat tuotantoyhtiöt ovat perustaneet oman YouTube-kanavan, jossa he levittävät mainosmateriaaleja ja lyhyitä klippejä tuottamistaan piirrossarjoista lisätäkseen sarjojensa DVD -ja Blu-Ray -markkinoitaan. Ei voi koskaan tietää, vaikka joku löytäisi esittelyvideoiden avulla uuden suosikkisarjansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti